TRENDS
Gezien de recente, soms heftige discussies in de modewereld, moeten we met andere ogen naar onze garderobes kijken. De creatief directeuren van de grootste modemerken weigeren om hun collecties door oppervlakkige trends te laten beïnvloeden. Ze keren dit seizoen liever terug naar de oorspronkelijke identiteit van hun eigen modehuis. Ze hebben hun modellen van wezensvreemde elementen ontdaan waardoor hun ontwerpen nu zeer verfijnd en uitgesproken modern geworden zijn en voorbeelden van kundig design.
Iedere stijl moet onmiddellijk duidelijk herkenbaar zijn, al mogen moderne invloeden daarbij niet ontbreken. Bij Dolce & Gabbana zorgt de traditionele Siciliaanse elegantie weer voor een fraaie kosmopolitische garderobe. Gucci moderniseert stijlvol de sexy slick van de Tom Ford jaren. Chanel verandert zijn tweed cultuur in een verfijnde, ecologisch-chique collectie, gepresenteerd tussen strobalen. De spectaculaire stijl van Dior wordt geïntroduceerd in de sfeer van de film noir uit de jaren ’50 waarbij de duidelijk zichtbare lingerie dit genre humoristisch vernieuwt. Versace keert terug naar de kleuren, bedrukte stoffen en opvallende jurken waaraan het merk wereldwijd zijn reputatie te danken heeft. Bij Hermès zien we weer sportieve elegantie in marineblauw met wit en in tabakskleurig leer. Ralph Lauren combineert internationale chic met tijdloos jeans. Moschino heeft de eerste elegante ontwerpen van de overleden oprichter stijlvol vernieuwd. Deze zoektocht naar identiteit, geschiedenis en design vormt - méér dan opzichtige trends- de inspiratie van alle collecties. Maar het wordt nooit té klassiek, wat elke collectie alleen maar aantrekkelijker maakt.
Dit seizoen zegt niemand meer: “Waar is mijn trenchcoat?”, maar “Waar is mijn Burberry?” Niet “Waar is mijn zijden jurkje?”, maar “Waar is mijn Ferretti?”, niet “Waar is mijn huidkleurige topje?”, maar “Waar is mijn Nina Ricci?”.